fun since ’85
fun since ’85
Meer weten? Bel ons:
+31(0)517413242
Stel hier uw vragen:
Contactpagina
Veel gestelde vragen
Vraag & antwoord
Binnenkort begint uw zeilreis! Hieronder vindt u nuttige informatie voor een optimale voorbereiding van uw zeiltocht. Wij kijken er zeer naar uit om u binnenkort aan boord te mogen verwelkomen en samen met u in de wondere wereld van het zeilen te duiken.
Mocht u in de aanloop naar de zeiltocht nog vragen hebben, dan kunt u ons op kantoor bereiken onder de volgende contactgegevens:
telefoon: 31(0) 517 413242Â of per e-mail: info@historischezeilvaart.nl
De schippers zijn voortdurend onderweg en niet altijd bereikbaar dus in het algemeen is het SHZH kantoorpersoneel uw eerste contact.
De instructies van de bemanning van het schip moeten te allen tijde worden opgevolgd.
Gelieve aan boord spaarzaam om te springen met drinkwater (bij het douchen) en elektriciteit.
In alle havens moeten tussen 22.00 uur ’s avonds en 08.00 uur ’s morgens stille uren in acht worden genomen.
Roken is alleen buiten op het dek toegestaan en sigaretten moeten in de asbak worden gedeponeerd.
Telefoonnummer voor algemene vragen: +31(0) 517 413242
Het is mogelijk dat uw schip niet direct aan de kade ligt, maar in de tweede of derde rij naast andere schepen. U mag over de andere schepen naar uw schip, via het voordek of voor de voorste mast.
Wanneer u vroeg in de haven bent wordt het schip waarschijnlijk nog schoongemaakt en klaargemaakt voor u . In overleg met de schipper kunt u misschien alvast uw bagage aan boord zetten. Ga dan zeker Harlingen even bekijken: dit oude havenstadje met haar prachtige panden en oude havens is zeker de moeite van het bezoeken waard.
Uw zeiltocht begint in Harlingen. U kunt het exacte adres van uw schip hier vinden: https://www.historischezeilvaart.nl/contact/
Wij adviseren u eerst naar het schip te rijden en uit te laden. Daarna kunt u uw auto/bus gaan parkeren.
Een overzicht van parkeeropties vindt u op www.parkerenharlingen.nl
Harlingen heeft een parkeerlocatie speciaal voor de bruine vloot, waar u voor €7,50 per dag parkeert. U kunt hier alleen terecht met een reservering en er is beperkte beschikbaarheid; klik hier voor deze parkeerplaats.
Is deze parkeerplaats vol? Op het langparkeerterrein P1/P2/P3 van de veerhaven Harlingen is volop plek (voorheen bekend als “Tsjerk Hiddes”). Ook hier parkeert u voor €7,50 per dag. (Wanneer u niet reserveert betaalt u €8,50 per dag).
Parkeren voor een dagtocht: Wanneer u meevaart met een dagtocht, adviseren wij u om te parkeren aan de Spoorstraat of de Willemhaven. Hier hoeft u niet te reserveren.
Neem de trein naar Harlingen-Haven, dit is het eindstation van de trein vanaf Leeuwarden. Afhankelijk van de ligplaats is het 1-5 minuten lopen tot het schip.
Neem geen koffer mee! Wij raden u sterk aan om in plaats daarvan een reistas mee te nemen. Reistassen zijn gemakkelijker op te bergen en nemen niet zo veel plaats in in de hutten.
Om er zeker van te zijn dat u niets belangrijks vergeet, pakken wij samen met u uw reistas in:
Als u een meezeilers-arrangement heeft geboekt, dan zijn handdoeken, beddengoed (dekbedden) en keukentextiel aanwezig.
Heeft u met een groep een schip geboekt? Neem dan de volgende zaken mee als u deze niet heeft besteld:
“We varen waar de wind ons brengt.” Al onze schepen zijn traditionele zeilschepen en de haven van bestemming wordt bepaald door windrichting, windsterkte en eb en vloed. Daarom raden wij al onze gasten aan zich vooraf niet te veel vast te leggen op bepaalde bestemmingshavens, maar deze van dag tot dag ’s morgens met de schipper aan boord te bespreken.
Alle hutten zijn voorzien van stapelbedden. In de hut bevindt zich een wastafel met spiegel en zijn stopcontacten aanwezig.
Heeft u een meezeilers-arrangement geboekt? Dan krijgt u bij inscheping te horen in welke hut u verblijft.
Alle schepen zijn, afhankelijk van de grootte van het schip, voorzien van één of meerdere douches en wc’s in de centrale ruimten welke u deelt met de opvarenden.
Arrangementen zijn volledig verzorgd, inclusief tussendoortjes en borrelhapjes, u hoeft geen eten of drinken mee te nemen. (Dieetwensen en allergieën kunnen vooraf worden aangegeven)
Water/koffie/thee/melk zitten in de arrangementsprijs. Limonade, fris en alcoholische dranken zijn tegen schappelijke prijzen aan boord te koop.
De kok zal enige hulp met koken, tafel dekken en afwassen zeker waarderen.
U bent verantwoordelijk voor uw eigen eten en boodschappen:
De Plus Harlingen en Spar Tolsma Arum leveren graag aan schepen. Als u online bij een supermarkt in Harlingen boodschappen heeft besteld, vermeld dan het adres van de haven en de naam van het schip. Vergeet niet, naast eten en drinken, ook gebruiksartikelen zoals toiletpapier, keukenrol, vuilniszakken (120l), handzeep en kruiden mee aan boord te nemen. Een vriezer is niet op alle schepen aanwezig. Voor de lunch en diner raden wij gemakkelijk te bereiden gerechten of eenpansgerechten aan.
U heeft een menu besteld en kookt zelf:
U hoeft zich geen zorgen te maken over de aankoop en levering van uw eten en hygiënische artikelen (toiletpapier, vuilniszakken, keukenrollen en afwasmiddel). U mag de boodschappen zelf uitpakken, zodat u alles weer terug kunt vinden. Recepten voor het bereiden van de gerechten worden meegeleverd.
U heeft catering inclusief kok geboekt:
U wordt aan boord in de watten gelegd en hoeft het eten niet zelf te bereiden. De chef zal enige hulp met koken, tafel dekken en afwassen zeker waarderen.
De kombuis is uitgerust met een koelkast, fornuis, oven, potten, pannen, borden, bestek en allerlei algemene keukenbenodigdheden zoals spatels, houten lepels, enz. Kookt u zelf en heeft u specifiek keukengerei nodig? Neem dit dan zelf mee. Houd er echter rekening mee dat een kombuis minder mogelijkheden biedt dan uw eigen keuken.
Het kraanwater aan boord van al onze schepen is drinkbaar.
Koffie, thee, water en melk zijn inbegrepen bij uw arrangement. Fris, limonade en alcoholische dranken kunt u tegen schappelijke tarieven aan boord kopen.
Vergeet niet naast het eten, ook koffie, thee, fris en eventuele alcoholische dranken mee te nemen. De meeste schepen hebben een koffiezetapparaat met filters nr. 5. Soms zijn de filters op het schip aanwezig.
Bier van ’t vat
Sommige schepen zijn voorzien van een biertap (Actief, Grootvorst, Bornrif, Oost-Vlieland, Frans Horjus, Noorderlicht, Poolster). U kunt aan boord fusten afnemen welke u ter plekke afrekent. Sommige schepen hebben 20 liter vaten, andere 30 liter vaten. Graag ca. 2 weken van te voren de vaten op ons kantoor bestellen; wij geven dit dan door aan het betreffende schip. U kunt geen eigen biervaten meenemen.
Alleen van toepassing als uw groep een schip boekt, niet voor klanten die een meezeilarrangement geboekt hebben.
Linnengoed of keukenpakket
De bedden zijn standaard voorzien van een matras met laken en een kussen met kussensloop.
U kunt uw eigen slaapzak meenemen, maar u kunt deze ook huren. Dit geldt ook voor een handdoeken set of een keukenpakket.
Bekijk hier de prijzen. U kunt dit formulier naar ons mailen of gewoon per mail/telefoon doorgeven wat u wenst te bestellen.
Eindschoonmaak
Bij schepen aangesloten bij TSC dient het, in het contract overeengekomen bedrag voor de eindschoonmaak, aan boord betaald te worden.
Bij schepen aangesloten bij SHZH is de eindschoonmaak inbegrepen in de prijs.
Als er zich tijdens uw zeiltocht een probleem voordoet, wees dan niet bang om er met de bemanning over te praten. Dit is de enige manier waarop we direct kan reageren en aan de oplossing van het probleem kan werken.
Dit kunnen technische problemen zijn (bijvoorbeeld een afvoer die niet werkt) of persoonlijke problemen. Wij hopen dat alle opvarenden een mooie en plezierige tijd aan boord hebben.
Kun je niet wachten op jouw zeilavontuur? Lees in ons weblog nieuwtjes en sfeervolle vaarverhalen om alvast in de stemming te komen. Blijf op de hoogte en laat je inspireren over alle mogelijkheden aan boord.